Header

Nyt fra ledelsen

Kære forældre
Vores hus summer af påskekyllinger, gækkebreve og rigtig mange kreative processer på stuerne. Påsken er snart over os og vi glæder os rigtig meget til påskefrokost med børnene. Så kommer den sjove påskehare måske med påskeæg ude på legepladsen. Det bliver super hyggeligt. 

Vores nye loftrum er godt på vej, det er meget spændende at følge udviklingen og vi glæder os rigtig meget til det står færdigt. Husk i den anledning, at der er en konkurrence om et nyt navn til vores loftrum. Hvis I har nogle gode ideer kan I lægge jeres bud i vores forslagskasse, som hænger i køkkenet ved køleskabene. Der er 2 biografbilletter på højkant. Vinderen vil blive offentliggjort til “The grand opening” af vores nye rum.

Det er vigtigt for os som personale at man husker at skrive sit barn på vores ferie opslag. De bliver hængt op i god tid og bliver lagt op på vores facebook sider, så der er god mulighed for, at kunne skrive sig på, eller komme og spørge os hvis man er i tvivl. Det er meget vigtigt i forhold til planlægning af vores ressourcer til børnene, så de kan blive brugt bedst muligt i vores hverdag.

Vores brødordning er nu delt op stuevis. Det vil sige, hver stue nu har en brødkurv. Det er rigtig dejligt hvis I som forældre husker at lægge det medbragte brød i vores brødkurve til den stue jeres barn går på. Hvis man er i tvivl om noget må I meget gerne spørge personalet om hjælp.

Vi skal denne i måned sige velkommen til Hugo på Mejsestuen og velkommen til Mie på Svalestuen. Tag godt imod dem og deres familier. 

I denne måned vil der også være en ny praktikant, Kathrine i 14 dage fra Produktionsskolen i Silkeborg.

---

Pædagogisk klumme

Hit med lyden
Vi har valgt at arbejde med ”Hit med Lyden” i Galten Børnehave og Vuggestue.
Her vil vi forsøge os med en beskrivende del omkring dette, så I som forældre kan få et større indblik i det pædagogiske arbejde.

”Hit med lyden” er udviklet af bl.a. Gitte Køge og er et materiale som Galten Børnehave og Vuggestue har arbejdet med i en del år nu. Systemet bygger på at bogstavernes sproglyde og bogstavernes navne tilegnes gennem leg i børnenes eget individuelle tempo. Til hvert bogstav er knyttet et dyr og et håndtegn (dvs. en bevægelse, der understøtter bogstavets sproglyd). Der leges med de 5 alfabeter (bogstavnavn, bogstavlyd, håndtegn, dyr og form).

Målet med ”Hit med lyden” er at børnene bliver opmærksomme på at sproget består af sproglyde f.eks. at Magnus begynder med den samme lyd som Mathilde, at kat rimer på hat, at Bo er et kort ord, mens Kristoffer er et langt ord. På en sjov måde bliver børnene også opmærksomme og nysgerrige på skriftsproget.
Bogstaverne vil på skift, eller alle sammen på en gang, hænge i børnehaven. Nogle gange er der fokus på et bestemt bogstav i længere tid. Der er ved at blive udviklet, kasser med tilhørende dyr, sange, rim og remser og forskellige ting som begynder med det pågældende bogstav.

Når vi arbejder med ”Hit med lyden” gør vi det på flere forskellige måder:
● Vi synger sange og rim og remser der starter med den pågældende lyd.
● Børnene skal genkende deres eget forbogstav og efterhånden også kunne genkende de andre børns.
● At vi viser og taler om ting der er i kasserne. Øver os i at høre forskel på bogstavlydene i de enkelte kasser.
● Børnene øver skriftsproget ved at prøve at skrive bogstaverne og selv om det bliver til kurver og streger, er dette også en form for skrift. Her er det vigtigt at anerkende barnet for, at det øver sig – det skal være en eksperimenterende og legende vinkel der motiverer og stimulerer barnets nysgerrighed.

Vi tror på, at små dryp via de planlagte aktiviteter og de spontane input i hverdagen vil få en positiv betydning for børnenes læring videre i skolen – hvor de skal lære at læse, skrive osv.
Vi håber at dette har givet et indblik i ”Hit med lyden”.

---

Børnehaven

I marts måned er der særlig fokus på sprog. Vi har sat ord på tanker, oplevelser og fantasien. Hjulpet børnene med at italesætte deres handlinger og bruge deres kropssprog.
Vi har fortalt en masse historier, som vi derefter taler ud fra. Lavet vores egne historier, hvor børnene har medindflydelse på handlingen.

Ved aktiviteter, bliver der snakket om hvordan lege foregår. Hvordan man er en god kammerat i legen og hvordan man kommunikerer igennem legen. Hver dag øver vi sprog i børnehaven, selv ned i de små ting. Hvordan taler vi til hinanden og hvorfor skal man tale pænt til hinanden. Snakker om de nye ord der kan komme i historierne, eller ting vi ser på turene. Vi italesætter det vi som voksne gør og det vi ser børnene gør.
Vi snakker også om kropssproget, hvordan ser man ud når man spørger om nogle vil lege. Ser man glad eller sur ud. Kommer man for voldsomt ind eller går for stille.

I marts måned har vi lavet en masse kreativt, så vi kan få lidt forår ind på stuerne. Der er blandt andet blevet lavet blomster, kyllinger på forskellige måder og harer.

Den sidste dag inden påske har børnene påskefrokost. Børnene snakker om hvad vi mon skal have at spise, hvad er der på et påskebord, er der pynt på bordet, og hvordan pynter man op til påske på stuen og derhjemme. Børnene har lavet fine karsekyllinger, så vi forhåbentlig har karse til vores påskefrokost.

Børnene elsker at være på legepladsen, det kan stadig være meget koldt, så husk en varm trøje og gerne ekstra overtøj, hvis det skulle blive vådt. Det kan også være en fordel med et par regnbukser, der er et nummer for store, så de kan trækkes over flyverdragten. Er der meget vådt udenfor, så tjek børnenes støvler inden I tager hjem, det kan være de skal med hjem og tørre.

I april måned vil vi have særlig fokus på Kultur, hvor vi blandt andet vil have eventyr, fortællinger og dukketeater.

Vi har i børnehaven besluttet, at børnene ikke længere skal have madpakker med til formiddagen. Vi vil i stedet skære lidt brød og grøntsager/frugt til børnene. Børnene skal derfor kun have en sund og nærende madpakke med til frokost. Dette træder i kraft tirsdag d. 3. april efter påske.

---

Vuggestuen

Musvit nyt
Vi er ved at udvikle på vores ugestruktur på Musvitstuen. Det betyder vi i praksis har mere fokus på det enkelte barn i små legegrupper. Det betyder også vi voksne på skift har mere tid til at danne relationer med alle børnene. Vi arbejder på at få lavet nogle fotoalbums til grupperne så I kan følge mere med i hvad der sker i grupperne.

For tiden har vi også gang i forberedelserne til påske med påskeklip og karse.


Mejse nyt
De sidste 14 dage har vi delt børnene i små legegrupper hver dag med fokus på eks. motorikken, en sproggruppe eller en sansegruppe. På denne måde kan vi bedre dokumentere at vi kommer rundt om alle læreplanstemaer med alle børn og det giver mere nærvær og omsorg til det enkelte barn. Vi har lavet en storbørnsgruppe med dem som skal begynde i børnehaven henover sommeren, hvor vi så småt er begyndt på indkøring af dem. Det betyder at vi én gang om ugen går på besøg i børnehaven og allerede her kan vi se gamle og nye venskaber, relationer starter. Man kan få lov at gå på opdagelse i børnehaven med en tryg voksen og blive tryg ved de nye voksne, og vi kan se det virker med trygge rammer og trivsel for vores børn. Så det fortsætter vi selvfølgelig med.

Udover besøgsdag i børnehaven har vi også en sansedag hvor vi får nogle af vores sanser i spil. En gruppe har fx fokus på balance og følesansen og andre har fokus på det grovmotoriske ude på legepladsen. Sidst vi havde denne dag lavede vi forhindringsbane hvor vi skulle over og under en masse ting og det var svært og lidt hårdt, men samtidig fedt at få brugt sin krop på den måde og vi gjorde det sammen :-)

Næste uges fokus i vores grupper ligger på påsken, vi har påskefrokost fredag d. 23 marts (så ingen madpakke den dag), og i ugens løb vil vi gå og forberede os til dagen. 

Kom endelig og spørg hvis I vil vide mere.

---

Husk at tjekke kalenderen!

www.galtenbornehave.dk/kalender