Menu Luk

Bevægelse i Fællesskab

Hvad er Bevægelse i Fællesskab?

Galten-Skovby området består af Skovbyskolen med over 600 børn og Gyvelhøjskolen med over 600 børn begge med tilhørende SFO-er og klubber. Herudover er der børnehaverne Skovby Børnehus med 180 børn, Galten Børnehave og Vuggestue med 50 børn, Børnehuset Gyvelhøjen med 50 børn, Porskjær Børnehave med 60 børn og Børnehuset BakkeToppen med 50 børn.

Alle disse børn udgør fremtiden for Galten-Skovby og andre steder de måtte rejse hen. Vi ønsker robuste børn der udvikler sig til harmoniske mennesker gennem en pædagogisk udviklende hverdag i samarbejde med deres forældre – i alt ca. 4.700 børn og forældre.

Mobning findes desværre stadig og er i takt med udviklingen af de sociale medier blevet en større udfordring at håndtere. Hvordan kan vi som institutioner, skoler og forældre være samarbejdende om at komme mobning til livs? Hvordan skaber vi sociale fællesskaber, der har fokus på trivsel, glæde og god adfærd?

Trivsel er et fælles mål for alle skoler, institutioner og forældre. At vores børn trives er et grundkrav for at sikre dem god udvikling.

I 2016 blev der derfor første gang afholdt Bevægelse i Fællesskab med deltagelse fra alle institutioner og skoler i Galten-Skovby og det er planen at det fremover bliver fast årligt gentagende at uge 17 er en anti-mobbe uge, hvor der sættes fælles fokus på hvordan fællesskab, viden og trivsel kan bekæmpe og forebygge mobning.

Ugen afsluttes med en anti-mobbe bevægelsesdag for at skabe mere fokus om emnet.

Herunder kan du se nogle af aktiviteterne der foregik i 2016.

KULTURSKOLEN SKANDERBORG

– Inddragende Børneteater med børnehavebørn i Galten-Skovby

Søren Østergaard

SØREN ØSTERGAARD (foredrag til forældre)

Hellere et spørgsmål for meget end ét for lidt!
– perspektiver på unge og deres forventninger til voksne

POUL LUNDGAARD BAK (foredrag til lærere og pædagoger)

I dette levende foredrag præsenteres spændende og praktisk viden om robusthed, viden om tanker, følelser og hjernen – små historier og øvelser og hjælp til problemløsning.

Rune Strøm

RUNE STRØM (foredrag til 7.-9. klasses elever)

Foredrag om kommunikation og konflikthåndtering.
-de konflikter vi møder i hverdagen, som både kan skabe dybere relationer og give livsmod, men som også kan fjerne vores livsgejst og destruere vores relationer.

PETER MYGIND (foredrag til 0.-6. klasses elever)

Peter MygindMOBNING, OG SOCIAL ANSVARLIGHED
Hvis vi styrker fællesskabet, er chancen for, at der opstår mobning, meget lille. Og hvis vi allesammen tager ansvar for vores medmenneskers ve og vel.
Et foredrag som tager udgangspunkt i at klæde unge, forældre, lærere og pædagoger på til at skabe en større bevidsthed om vigtigheden af et godt fællesskab.

Materiale

Her kan du se et eksempel på en flyer fra 2016.

thumbnail of Bevægelse i Fællesskab – 3-fløjet – forældreflyer GBV
Flyer og program