Storbørnsgruppe

Hvert år laver vi i Galten Børnehave og vuggestue en storbørnsgruppe med de børn, der det efterfølgende skoleår skal i skole (førskole børn). Børnene er stadig en del af deres faste stue, da vi mener der er en stor læring i, at store og små leger og lærer af hinanden i hverdagen. De små har de store som rollemodeller og de ældste skal drage omsorg for de små.

Vi mener dog stadig, at det skal være noget helt særligt, at man nu snart skal i skole, så derfor spiser alle de store børn i køkkenet hver dag. Her bliver der også leget med ord, rim og remser, tal og bogstaver. Der bliver snakket om venner, skole og meget, meget mere der er målrettet de 5 årige. Vi bruger bla. sprogmaterialet “Hit med lyden”, hvor man arbejder med bogstavslydene.

En gang om ugen har vi også valgt, at de store børn skal over i GJUK (Galten Junior og Ungdomsklub) og lave forskellige aktiviteter der igen er målrettet aldersgruppen.
Målet med aktiviteterne er bl.a. sammenhold, samarbejde, fællesskab, sjov, bogstaver og tal, vente på tur og meget andet.

Gennem hele året er det faste voksene der er tilknyttet storbørnsgruppen.

Året afsluttes så med en fest, hvor mor og far er velkomne og hvor de store børn serverer mad for alle de andre børn i børnehaven. Desuden er det her den længe ventede vandkamp mellem de store børn og de voksne finder sted.

Inden man skal starte i skole er det vigtigt at man har øvet sig på at:

• Tilsidesætte egne behov
  • Lytte til kollektive beskeder
  • Lytte til andre og vente på tur
  • Lære at tage afsked/vinke selv til forældrene
  • Være selvhjulpne
  • Kunne tørre sig selv
  • Skrive sit eget navn, bogstaver, tal, rim og remser, ordforråd.
Held og lykke - Store børn afslutning med rim, Hr. Olsen og Moster