Forår brødkalendere

Så er der nye brødkalendere klar for marts til og med udgangen af april 2017. Brødkalenderne kan hentes her:

• Brødkalender vuggestuen - Musvitstuen og Mejsestuen

I den forgangne måned har børnehaven haft særlig fokus på sprog og sprogudvikling. Vi har læst masser af historier og eventyr, bl.a. Peter Pedal, Fyrtøjet og Guldlok. Vi arbejder også stadig med Hit med Lyden. Nogle gange snakker vi om det til samling og andre gange snakker vi om dyrene og deres lyde mens vi sidder og spiser.

Vi har været på biblioteket og se film og der kommer flere ture i fremtiden. Det er altid rigtig hyggeligt at være ude af huset og få nogle nye og spændende indtryk og ofte kan vi efterfølgende se, at børnenes lege tager udgangspunkt i noget af det vi har set.

Det har også været en travl tid for især Lærkestuen med masser af fødselsdage og det er heldigt for vi elsker at holde fødselsdag. :-)

Storbørnsgruppen har været så heldige at få besøg af en fra Røde Kors der skulle lære os om 1. hjælp. Det var virkelig spændende og vi så bl.a. et æg få en lille cykelhjelm på og et der ikke havde hjelm på og hvad der så skete når de faldt på gulvet. Det kom der en god snak om brugen af cykelhjelme ud af. Så lærte vi at lægge hinanden i stabilt sideleje. Det var alle super gode til.

Børnene var rigtig gode til at koncentrerer sig i en hel time og det er bestemt noget vi vil gentage en anden gang.

Forskning viser at der er en sammenhæng mellem børns tidlige sprogudvikling og den senere læseudvikling. Et barns tilegnelse af sprog er afhængig af det sprogmiljø der omgiver det og er tilgængelig for barnet. Dette stiller store krav til både forældre og daginstitution.

Men for os er det vigtigt, at det ikke kommer til at bære præg af at gå i skole, at det er lystbetonet og at sprogtilegnelsen primært sker gennem leg.

Vi ser det som en stor fordel at børnene i vores børnehave ikke er aldersopdelt, således at de 3 årige også har mulighed for at lege med de 6 årige. Og at børnene i vuggestuen kommer “på besøg” i børnehaven, for rigtig meget sprog bliver lært ved at spejle sig i de lidt større børn. Ved at iagttage de andres lege og lytte og se hvordan andre bruger sproget.

Vi voksne har også en stor rolle i det, at vi er rollemodeller for børnene. Når et barn i vuggestuen f.eks siger “ mam” eller “mad”, svarer pædagogen; “ ja, vi skal spise madpakker”. Derved udvider pædagogen barnets sproglige horisont og langsomt vil barnet tilegne sig flere og flere ord.

Men ellers lægger vi stor vægt på at arbejde med sproget i hverdagssituationer. Der kan findes sprogstimulering i alle hverdagens mange forskellige aktiviteter. F.eks. når vi har samling, gynger, leger med sand, tegner, cykler, tager tøj på i garderoben, spiser madpakker og mange mange flere.

Pædagogisk leder

Så er der kun en uge til vores nye pædagogiske leder René Ipsen starter - det er på mandag den 6. marts.

Nye børn

Dirch er nyt barn i vuggestuen til marts - byd ham og hans forældre godt velkommen :-)