Pædagogisk klumme
Forskning viser at der er en sammenhæng mellem børns tidlige sprogudvikling og den senere læseudvikling. Et barns tilegnelse af sprog er afhængig af det sprogmiljø der omgiver det og er tilgængelig for barnet. Dette stiller store krav til både forældre og daginstitution.
Men for os er det vigtigt, at det ikke kommer til at bære præg af at gå i skole, at det er lystbetonet og at sprogtilegnelsen primært sker gennem leg.
Vi ser det som en stor fordel at børnene i vores børnehave ikke er aldersopdelt, således at de 3 årige også har mulighed for at lege med de 6 årige. Og at børnene i vuggestuen kommer “på besøg” i børnehaven, for rigtig meget sprog bliver lært ved at spejle sig i de lidt større børn. Ved at iagttage de andres lege og lytte og se hvordan andre bruger sproget.
Vi voksne har også en stor rolle i det, at vi er rollemodeller for børnene. Når et barn i vuggestuen f.eks siger “ mam” eller “mad”, svarer pædagogen; “ ja, vi skal spise madpakker”. Derved udvider pædagogen barnets sproglige horisont og langsomt vil barnet tilegne sig flere og flere ord.
Men ellers lægger vi stor vægt på at arbejde med sproget i hverdagssituationer. Der kan findes sprogstimulering i alle hverdagens mange forskellige aktiviteter. F.eks. når vi har samling, gynger, leger med sand, tegner, cykler, tager tøj på i garderoben, spiser madpakker og mange mange flere.