Når jeres barn begynder i børnehave eller vuggestue

Inden jeres barn skal begynde i vores institution, modtager i et velkomstbrev fra os.

Den dag i kommer på besøg, vil de voksne give jer information om stuen, og informere jer omkring de daglige praktiske ting i en opstartssamtale.

Ved opstart vil den primære voksen, som er tildelt barnet, tage en snak med jer omkring barnet og hvordan hverdagen i vuggestuen eller børnehaven er.

Det er også mulig at komme på flere besøg på stuen, inden man skal begynde, efter aftale med den enkelte stue.

En af vores gamle traditioner, når jeres barn begynder hos os i børnehaven, er at der vil ligge en bamse i barnets skuffe. En sådan bamse er ofte en rigtig god og tryg ven at have, når man lige er begyndt i børnehave. Med tiden vil barnet lave seng, sy tøj og meget andet. Bamsen følger barnet i hele børnehavetiden.

Åbningstider

Galten Børnehave og Vuggestue åbner kl. 6.30 og lukker kl. 17.00 (fredag kl. 16.30)

Praktisk tøj

Da vi er på legepladsen i al slags vejr, er det vigtigt, at børnene har praktisk tøj med.

Der er behov for, at der ligger skiftetøj permanent i børnehaven / vuggestuen.

Alt tøj og sko skal påføres barnets navn.

Mad og frugt

I Galten Børnehave og Vuggestue har vi halv madordning, hvor der serveres sundt og varierende kost. På nuværende tidspunkt har vi en kostordning som svare til sølvmærket det vil sige en kost med 60-90% økologiske råvarer.

• Morgenmad: Der tilbydes hver dag fra klokken 6.30 til 7.20, ristede rugbrød, havregrød, rugfras og  havregryn.
  • Formiddags mad: Der tilbydes hver dag rugbrød, boller, frugt og grønt mv.
  • Middagsmad: Børnene medbringer hver dag en madpakke til frokost samt drikkedunk
  • Eftermiddagsmad: Der tilbydes hver dag brød/boller, frugt og gnave grønt

Fødselsdage

I Galten Børnehave og vuggestue prioritere vi barnets fødselsdag højt.

Fødselsdage kan holdes enten i børnehaven / vuggestuen eller, hvis man ønsker det, hjemme hos barnet.

Det praktiske vedrørende arrangementet aftales med personalet på stuen. Vi kommer meget gerne hjem til jer for at holde fødselsdagsfest, uanset hvor i bor – er der langt lejer vi en bus.

Sygdom

Af hensyn til de øvrige børn, er det vigtigt, at personalet får besked, hvis der er tale om smitsomme sygdomme.

Ved sygdom / feber må barnet først komme i børnehave eller vuggestue, når det er helt rask igen.

Under alle omstændigheder bedes du altid give os besked, når dit barn ikke kommer.

Vi retter os efter Sundhedsstyrelsen og Skanderborg Kommunes retningslinjer.

Ferier og fridage

Af hensyn til vores planlægning af ferier, afspadsering og lignende hænges der lister op før ferieperioderne og man skriver ferie og fri på Famly.

Her bedes du påføre, hvornår dit barn holder ferie. Vi har åbent hele sommerferien og mellem jul og nytår – i disse perioder hvor der ikke er så mange børn, skifter vi til det vi kalder lavblus, hvor børnehave og vuggestue kører fælles pasning.

Ligeledes er det godt at vide, hvornår dit barn holder en fridag.

FAMLY

Vi benytter kommunikationsplatformen FAMLY til nyheder, dokumentation og kalender. Den findes til diverse digitale medier og som app.