Børn og oprykning

Reglerne for oprykning i Skanderborg Kommune er de samme for kommunale, selvejende og private institutioner. De fungerer således:

• Overgang i integrerede institutioner fra egen vuggestue til egen børnehave sker i den måned barnet fylder 2 år og 9 måneder (kaldet 2,9 år).
  • Overgang fra dagpleje eller fra vuggestue til en anden børnehave, sker den måned barnet fylder 3 år.
  • Start i børnehave tidligere end den måned barnet fylder 3 år (bortset fra første punkt) kan kun ske i de tilfælde hvor særlige omstændigheder (i barnets el. familie forhold) gør sig gældende – og kun efter aftale med kommunens fagsekretariat.

Eksempler

Hvis en tilflytterfamilie har et barn på 2 år og 10 måneder kan der muligvis dispenseres til tidligere børnehavestart, for at undgå at barnet skal i dagpleje i 1 – 2 måneder.

Hvis barnets dagplejer stopper som dagplejer når barnet er 2 år og 10 måneder kan der muligvis dispenseres til tidligere børnehavestart, for at undgå at barnet skal i ny dagpleje i 1 – 2 måneder.

Husk at det kun er kommunens fagsekretariat der kan give dispensation – og vi guider naturligvis gerne videre.